Styret för Jönköpings kommun förblir i vänsterfilen

01.12.2022

I helgen som gick kunde partierna i Jönköpings kommun till sist komma överens om med vilka man kunde tänka sig styra. Det blir fortsättning för Socialdemokraterna, Centerpartiet samt Liberalerna. Detta med stöd av MP och V.

Trots resultatet på riksnivå med en s.k högerregering med stöd av SD och där Liberalerna ingår så väljer alltså L i Jönköping att fortsätta sträcka sin hand vänsterut till samarbete. Däremot försvinner MP från det officiella styret och står enbart med som stödparti bredvid vänsterpartiet. 

Vi sökte avgående liberale ledamoten i kommunstyrelsen David Gerson för en kommentar, och på frågan om varför vi ser detta samarbete, får vi svaret :
- Liberalerna var hela tiden öppna för olika styren men ett samarbete mellan L och SD ser jag som så gott som omöjligt i vår kommun. Vad som ske på nationell nivå är inte automatiskt applicerbart i kommunerna.

Vi fick även kontakt med Moderata ledamoten i kommunfullmäktige  Joakim Dahlström som kommenterade samma fråga såhär:
-Den frågan är bättre att ställa till KD och L då de inte kunde tänka sig ett hängavtal med SD. För L är det lite märkligt då de nu väljer ett djupare samarbete med V än det som presenterades ihop med SD.

Detta innebär att Jönköping fortsätter på vänsterspåret sett till vilka partier som ingår samt vilka som stöttar dessa, och vi går då in på andra mandatperioden med rödgrönt styre sedan 2018 då de blå avgick senast.

Utmaningar som styret har att tampas med är bland annat den eftersatta biltrafiksituationen i staden, vilken under senare tid fått ge vika mer och mer för bussfiler och cyklister, med långa kötider och rykande bilar i och kring stadskärnan som följd.

Vi väntar även in kommentarer från ytterligare politiker från bland annat S , och kommer uppdatera om sådana svar anhålles.



Share
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång